kerana duit,bdn binasa (pepatah baru)

Semalam kami hantar Fateah dan kakaknya ke stesen bas Butterworth. Kami yang aku maksudkan di sini adalah aku, Si Gendut dan Hajar Aswad. Saja aku tambahkan perkataan Aswad di belakang tu, macam sedap. Dalam perjalanan pulang, aku dan Si Gendut terbuka cerita pasal seseorang. Seseorang itu tentunya bernama manusia. Biarlah identiti manusia tersebut aku rahsiakan dan memperkenalkan beliau sebagai Mr R. Tapi dia bukanlah Mr Right, mungkin Mr Rong (Wrong) lebih sesuai.

Ya..macam misteri. Nama pun dah misteri. Perangai pun apa ntah lagi. Bukan niat aku nak memburukkan kawan, atau lebih tepat lagi bekas kawan. Tapi biarlah aku ceritakan di sini untuk menjadi panduan dan pedoman kepada kita bersama.

Aku pun dah lupa macam mana cerita ni boleh terkeluar dari mulut Si Gendut. Dia cerita yang Mr R ni rupa-rupanya kaki hutang sana sini. Sebab abang ipar dia sendiri yang dah terkena. Lepas Si gendut habis cerita, dia tanya aku :

Si Gendut : Kau Dicup…yang pernah kawan dengan dia, xde experience pape ke..?

Aku : hmmmm..(dalam kepala mahu susun ayat). Errrk..? abang ipar kau pun kena? Aku..(nak cerita ke tak nak cerita. Nak cerita ke taknak cerita - berbelah bagi). Ohh..bukan aku taknak cerita Dut. Tapi aku pun pernah kena jugak. (aduhai..terkeluar jugak..haisssh)

Si Gendut : hah? Dengan kau pun dia mintak?

Aku : hmm..tulah.sebelum ni aku malas nak buka cerita. Kau kan kawan baik dia. Lagipun aku malas nak mengaibkan orang, (aku dengan perasaan seorang budak yang suci).

Si Gendut : Ko mintak balik?

Aku : Ntah la Dut..bagi aku, kalau kau yang pinjam, kau la yang kena pandai2 pulangkan. Takkan nak tunggu sampai orang mintak kan..lagipun, kalau dia tak reti nak pulangkan, aku halalkan je la..(Sebab aku dah tak berhubung langsung dengan Mr R tu sekarang ni – malas!)

Hmmm..sebenarnya ada banyak lagi perbualan kami, tapi biarlah ia menjadi rahsia. Jangan tanya kesudahan cerita ni, sebab aku dah lupa.

Dalam hati aku terdetik, ada jugak orang macam ni. Aku berdoa agar biarlah ia datang sekali itu sahaja dalam hidup aku. Allah Maha mengetahui dan Dia lebih menyayangi aku barangkali, maka sebab itulah sekarang aku tidak lagi berkawan dengan Mr R. Setiap yang berlaku, pasti ada hikmah disebalik kejadian. Kita yang dianugerahkan dengan akal dan fikiran sepatutnya dapat berfikir dengan waras dan pertimbangkan mana yang baik dan mana yang tidak.




 Dah macam wartawan majalah hiburan pulak aku rasa ;)
1 Action comment:

dialog sye xde po..;p


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuan Tanah #CH

Tuan Tanah #CH
Missdicup - Wife & Mom cum Blogger since July 2008. Any inquiry(s), email me : missdicup_o7[at]yahoo.com.my

KEDAI ONLINE KAMI :)

KEDAI ONLINE KAMI  :)
ldabestprint.blogspot.com

Tarikh Penting Kami :)


Cik Pu : 6.9.XX
Missdicup : 8.6.XX
Mula Kenal : 26.3.10
Bertunang : 14.3.11
Nikah : 26.11.11
Kenduri Rawang : 27.11.11
Kenduri Alor Setar : 17.12.11
Irdina Zara : 21.10.12
Luth Zafran : 9.2.16

Klik Sini Kalau Mahu Kaya


Throwback