Resepi Muffin & Coklet Homemade


Hai semua,

Alhamdulillah hari ni kerja buat coklet & baking muffin beransur surut. Coklet berjaya disiapkan dengan kuantiti yang dikehendaki, malah ada lebih lagi. Dalam 1500pcs. InsyaAllah kepada sesiapa yang datang kenduri di Rawang akan mendapat coklet sorang satu. Eh, sorang 2pcs coklet :) Majlis aku ni tak besar mana, tak mewah mana pun, tapi InsyaAllah majlis ni dapat mengeratkan siratulrahim antara kita.....eh, tetiba.






Sakit pinggang aku dok pulun buat 2 benda alah ni. Nasib baik ada Puan Emak, Encik Ayah, Si Budak Kecik dan Si Adik. Tak lupa jugak 2-3 orang kawan Si Budak Kecik yang banyak menolong. Kalau sorang-sorang, mahu bungkus jugaklah gayanya. Pengantin ke mana, coklet & muffin entah ke mana..hehe

Disebabkan dah berpuluh-puluh kali bancuhan muffin tu aku adunkan, makanya aku dah tak tengok langsung resepi muffin ni...huahuahua..sampai macam tu sekali perumpamaan. Ok, kali ni aku nak share resepi muffin yang aku dah pulun buat semenjak semalam & hari ni tu...

Here, we go :

225 gram Buttercup / Planta
225 gram Gula Icing / Gula Putih kasar dikisar halus
4 bijik Telur
Sedikit Serbuk Kulit Kayu Manis
1 sudu Asen Vanilla
225 gram Tepung Gandum (diayak)
1/2 sudu Soda Bicarbonat


cara -cara :
1. Pukul buttercup/planta, gula dan telur sampai kembang.
2. Masukkan serbuk kulit kayu manis, asen vanilla, tepung dan soda bicarbonat dan kacau rata kesemuanya biar sebati.
3. Masukkan 3/4 adunan ke dalam mangkuk kertas muffin.
4. Bakar dalam oven selama 20 minit pada suhu 175C



Ok, untuk part buat coklet pulak, sebenarnya bukan aku yang buat sangat. Yang PALING bekerja kuat adalah Puan Emak. Puan Emak yang bertungkus lumus menyiapkan dari awal sampai habis siap semua. Terharu ok, mak pengantin buat sendiri coklet tu..... (T_T). Ok, kat sini aku tepek sekali resepi coklet tu. Bukan resepi la..cara-cara nak buat :)


White Chocolate Compound (Beryl's Gourmet)
Milk Chocolate Compound (Beryl's Gourmet)
Pewarna Oil Base


cara-cara :

1. Cairkan White Chocolate (WC) pakai cara boiling.
2. Agak-agak WC dah mula nak mencair, angkat coklet tersebut.
3. Campur WC tu dengan Pewarna Oil Base warna yang korang nak.
4. Masukkan WC yang berwarna tadi ke dalam acuan. 1/2 daripada bekas acuan.
5. Repeat step 1 dan 2 untuk Milk Chocolate (MC) pulak.
6 Masukkan MC ke dalam acuan yang bawahnya diletakkan WC berwarna tadi.
7. Letak dalam cup & bungkus.

Senangkan? Ni resepi yang aku buatlah. Lain orang, lain caranya. Itu terpulang pada masing-masing punya cara...Yang penting, benda tu JADIK!

Ok, sekian saja rancangan masak-masak kita pada hari ini.

Selamat mencuba ye puan-puan.,




No comments: