Majlis Akad Nikah


Hai semua,

Setelah aku bukak cerita pasal Majlis Khatam Al-Quran & Marhaban semalam, hari ni mari kita continue dengan Majlis Akad Nikah pulak. Seperti yang kalian semua tahu, Majlis Akad Nikah kami diadakan kat Masjid Bukit Sentosa pada 26 Nov selepas Asar, dalam pukul 5.00 ptg macam tu.


...............Lepas je aku naik Bilik Pengantin lepas Majlis Khatam Al-Quran & Marhaban tu, aku dok kehulu-kehilir tak tentu arah dalam bilik sorang-sorang. Semua kawan-kawan susah senang entah pergi mana ntah, aku pun tak sure. Rasanya diorang baru balik dari Tesco Rawang, carik bunga hidup yang tak jumpa-jumpa nak buat Hand Bouquet Nikah la kot? Makcik yang jual bunga hidup kat situ dah tutup kedai... Makcik, orang tengah emergency ni boleh pulak makcik bungkus kedai ye? haih. Hand Bouquet Nikah ni nanti aku cerita kemudian.

Tak lama lepas tu, Akak MUA pun datang. Muka macam nak kenal, tapi tak ingat kenal kat mana. Ok, takpelah kak. Asalkan akak make-up saya cantik-cantik, saya tadah muka. So, bermulalah acara mekap-memekap aku. Masa Majlis Akad Nikah ni, akak ni kata sesuai kalau aku gayakan make-up style natural. Aku ok saja. Yelah, dia-kan lebih expert drpd kita, so kita dengar sajalah cadangan bernas dia tu. Tapi time lepas make-up tu, semua kawan-kawan susah senang komen make-up masa tunang hari tu lagi cantik dari nikah ni. Ok, aku pasrah di situ. (T_T)

Time dah siap-siap make-up semua, tiba-tiba hujan turun. Mula-mula tu rintik-rintik, lepas tu macam nak lebat. Semua yang nak pergi Masjid terus siap-siap masuk kereta. Yang aku ni, time tulah baru nak menyesuaikan diri dalam pakaian nikah tu, nak bawak dokumen nikah bagai, nak jalan pakai heels, semualah time tu. Tulah, sebelum ni kau selalu pakai selipar jamban je kan, sekarang kau rasakan...HAHAHA. Nasib baik ada kawan susah senang masa tu. Dioranglah yang tolong bawakkan beg dokumen nikah aku, tolong pegangkan payung, bawakkan kereta, tolong aware-kan kain baju aku dari kena hujan, tunjukkan aku jalan tak kena lopak, semualah diorang...Terharu sangat!

Masa kitorang sampai Masjid, nampak family Cik Pu dah sampai dah. Masa tu, diorang maybe baru habis Solat Asar. Terus kitorang dibawa masuk Masjid kat saf lelaki. Oh, masa tu aku dah nampak ada sorang lagi pengantin yang akan dinikahkan. Dia pakai baju warna putih. Oh, nampaknya aku dapat kembar nikahlah gamaknya..HEHE. Nasib baik kami pakai tema pink, dapatlah bezakan kedua2 pengantin. (Alasan terbaik utk pakai pink..HEHE). Dan masa tu jugaklah aku nampak Cik Pu yang dah seminggu tak jumpa pakai samping warna pink..wow, you are so sweeeet abang! HEHEHE

Dalam pada kami duduk2 tu (aku dok usha2 pengantin lagi satu tu sebenarnya), tetiba macam terperasan - takde sorang pun yang angkut bantal nikah kami. Aku pun lupa dah pasal bantal nikah tu...haih. So, Cik Nina selaku pengapit menjalankan tugas pertamanya merempit menggunakan kereta balik rumah aku & dapatkan bantal nikah tersebut. Lepas beberapa minit baru kami dapat duduk atas bantal nikah yang empuk lagi lembut tu..Tulah gunanya usha-mengusha orang sebelah ye kawan-kawan...HEHE

Lepas settle semua, (belah pengantin yang lagi satu tu macam dokumen dia tak siap ke apa), kami pun di-khutbahkan bersama-sama. Dalam pada tu hujan lebat & kilat berdentum-dentum. Sampai ada 1 masa tu, kilat macam menyambar terus ke dalam Masjid & mengakibatkan pembesar suara dah tak berfungsi. Tapi nasib baik time tu lampu & kipas still ada, tak blackout. Kalau tak, mesti ada yang menjerit-jerit ketakutan kan? HAHA. Tok Kadi yang muda belia tu kata : mesti syaitan tak suka saya sampaikan nasihat ni, tu yang Allah panah kat sini tu.. :)

Lepas habis khutbah semua, akad nikah berlangsung. Time ni aku nampak Cik Pu macam berdebar-debar tak tentu arah..(sempat lagi jeling..HEHE). Dan Alhamdulillah, dengan sekali lafaz, aku sah menjadi isteri kepada seorang suami yang bernama MOHD NAIM OTHMAN. Lepas habis akad semua, Cik Pu jumpa Encik Ayah. Tak pernah2 aku tengok Encik Ayah menangis, tiba-tiba dia menangis tersedu-sedu sambil bagi amanah kat Cik Pu. "Kau jaga Diyana macam Ayah dah jaga dia selama 25 tahun ni". Oh, terharu sangat. (T_T)

Lepas salam2 semua, ingat nak bergambar la hapa. Rupanya nan-hado. Masa tu dah nak maghrib dah, semua orang kalut nak balik. Aku sempat bergambar dengan Cik Pu & kawan-kawan Cik Pu je. Family aku, family belah Cik Pu semua dah disperse hilang entah ke mana. Kawan-kawan susah senang aku pun dah tunggu kat kereta, sebab takut aku kena hujan. (-_-')







...............to be continue...............................(Checklist Majlis Akad Nikah)




No comments: