Qalbun Salim


Alhamdulillah..

Isnin baru-baru ni aku bersama beberapa rakan sekerja yang lain diberi pelepasan menghadiri ceramah di usm pulau



Ceramah ni diadakan sempena Maulidur Rasul yang akan datang

Yang tambah istimewanya, penceramah jemputan adalah Ustaz Don Daniyal


Seronok rasanya bila dapat dengar ceramah depan-depan secara live

Selalu secara live jugak..tapi depan tv je kan..

*hehehe*




Banyak ilmu yang Ustaz Don kongsikan..

Beliau buatkan diri kami makin sayang sangat dengan Nabi Muhammad kita

Kata beliau..Nabi Muhammad kita ni rendah diri sangat..

Tak kira dengan manusia atau dengan Allah sekali pun..

Ya..dengan Allah pun Nabi kita sangat rendah diri

Tambah beliau..Bila Allah tanya siapa kau? kat Nabi Muhammad kita

Nabi jawab...Aku seorang miskin dan anak yatim piatu..

Ya Allah...padahal, Nabi kita boleh je cakap..aku nabi, utusanMu (macam nabi-nabi sebelumnya)

Tapi tak..Nabi Muhammad tak cakap macam tu.. 

Nabi sangat rendah diri..

.......

Selain tu, bila Allah tanya apa 3 'wishlist' Nabi Muhammad nak..

Antara satunya..Nabi mintak Allah tangguhkan semua azab umat-umat Nabi Muhammad sehingga hari kiamat..

kau bayangkan..

kalau kita semua dapat azab terus lepas buat dosa macam umat-umat nabi yang terdahulu..

Tak tahulah macam mana kita nak hadapi ye..

Allahu Akbar!

......


Tambah lagi..

Nabi Muhammad kita hatinya sentiasa berjiwa tenang dan redha

Walaupun orang buat Nabi kita sakit hati, Nabi tetap tenang & redha

Nilah yang dikatakan "Qalbun Salim" - jiwa & hati yang tenang & redha

Ustaz Don kata..

tips nak hati tenang macam Nabi kita, selalu amalkan jamu makanan kepada orang..

ataupun..bagi hadiah..

Buat hati orang lain bahagia, kita jugak akan bahagia..

Contohnya..kalau ada orang kat pasar malam datang kat kita mintak sedekah,

kalau kita nak bagi....silakan bagi..

Tangan yang memberi lebih baik daripada yang menerima..

Jangan pulak..kau taknak bagi sedekah kat dia, kau cakap macam-macam yang negative pasal dia..

Dahlah tak nak bagi, kau buat dosa pulak..

Bila kita dah bagi sedekah kat orang tu, kita berlapang dada je..

Kalau orang tu guna sedekah yang kita bagi tu ke jalan yang salah, tu 'kerja' dia dengan Allah..

Kita dah takde kena mengena dengan dia.

jangan plak kita p mengata dia..tak pasal-pasal dengan kita - dia - Allah kita tersangkut plak..

Dan jangan lupa..

kalau kita sayang Nabi Muhammad saw, perbanyakkan selawat ke atas Nabi kita..

:)

..............



Malamnya....

kita sambung tengok Ustaz Don lagi di tv Alhijrah

"30 minit Ustaz Don"




0 Action comment:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuan Tanah #CH

Tuan Tanah #CH
Missdicup - Wife & Mom cum Blogger since July 2008. Any inquiry(s), email me : missdicup_o7[at]yahoo.com.my

KEDAI ONLINE KAMI :)

KEDAI ONLINE KAMI  :)
ldabestprint.blogspot.com

Tarikh Penting Kami :)


Cik Pu : 6.9.XX
Missdicup : 8.6.XX
Mula Kenal : 26.3.10
Bertunang : 14.3.11
Nikah : 26.11.11
Kenduri Rawang : 27.11.11
Kenduri Alor Setar : 17.12.11
Irdina Zara : 21.10.12
Luth Zafran : 9.2.16

Klik Sini Kalau Mahu Kaya


Throwback