Langsir baru


Selamat Hari raya semua...

*dengan harapan semua orang dapat bersabar tunggu gambo raya family kecik kami tahun ni*

hik hik hik

Cik Pu tengah menderita kesakitan...

-sakit mata plus demam plus batuk plus muntah plus selsema-

so, korang bagilah masa kat dia untuk edit gambo raya tu ye..

.......


Berbalik pada main title entry kita hari ni...

aku nak cerita tentang langsir

Nak kata langsir baru tu..takdelah baru sangat..

Dah sebulan lebih pakai...tu pun sempena masuk rumah baru kannn

Kalau tak pindah rumah baru tu rasanya...

kau pakailah langsir yang 2-3 tahun tak bukak-bukak dan tak basuh-basuh tu...

keh keh keh

Tu pun langsir belas ikhsan dari Puan Emak..

kalau tak...agaknya pakai sotkaba je kot..kui kui kui

.......


Kalau korang pembaca setia blog CH ni, mesti korang pernah baca entry Langsir-eyelet-idaman yang aku pernah buat dolu-dolu kannn

*kalau ada pembaca setia la..kalau takde, takpe...sob sob sob*

Aku & Cik Pu berkenannnn sangat dengan langsir style eyelet tu

macammmm...ada sesuatu yang menambat hati

*cewahhh*

Lalu...dengan niat yang tulus suci, aku kabarkan kepada Cik Pu

Dengan harapan supaya hajatku itu diperkenankan oleh beliau

Dannnn Alhamdulillah...

Beliau perkenankan tanpa banyak soal

Tapi dengan ayat "suka hati kamulah...kamu yang lebih pandai dalam bab-bab ni..abang ikut je..asalkan corak dia tak serabut sudah..." (read : pandai = cerewet)


Ok...taknak serabut ye bang...saya turutkan...

berbekalkan dengan beberapa ayat Cik Pu tu..bermulah misi pencarian kain langsir tu..

Dengan kriteria : (1) taknak serabut, (2) murah dan juga (3) nampak mahal

Alasan yang kedua tu penting sangat! hehe

Lepas carik kain plus rod semua..terus cepat-cepat hantar kat tukang jahit..

gelojoh nakkan langsir la katakan...

kahkahkahh

.......


Oh ya..lupa nak bagitahu. 

Kain dengan rod semua aku beli kat Nagoya Rawang - berdekatan tesco rawang

Kain semeter RM6..

Satu rumah aku beli lebih kurang 45 meter - termasuk untuk ruang tamu, ruang makan, 3 bilik.

Tapi...rasanya mana-mana Nagoya pun ada jual kain yang sama..cuma bergantung pada stok doranglah kot

Rod pun sama..aku beli kat Nagoya..

Kalau tak silap, sebatang RM49.90. 

Rod ni adjustable 1.2 m sampai 2.1 m (kalau tak silappp la..)

.....

Lagi satu...

sebelum aku hantar kain buat langsir tu...

aku dah carik siap-siap design yang macam mana aku nak..

pastu...aku print atas A4...

pastu tunjuk kat dia..kalau tak, takut apa yang kita nak tu tak sama dengan pemahaman dia..


inspired by this :


transformed into this :
(ruang tamu) - Najib tengah pasangkan langsir


Dalam bilik


Dannnnn daripada gambar ni :

Menjadi kepada ini :
Sila fokus yang belah kanan tu ye..

Tu namanya roman blinds...boleh google..banyak lagi style

Pastu......fikir punya fikir...

Ting! aku nak pasang horizontal blinds kat dapur!

Tu semua gara-gara tengok rumah mak habis langsir kat dapur berminyak-minyak..

*dengan harapan blinds yang ni tak terkena minyak laaa*


So..total satu rumah upah langsir adalah RM540

termasuk upah pasang rod, upah ukur langsir, harga blinds, upah jahit dan upah pasang langsir satu rumah...

;]

Aku tak tahulah murah ke mahal...

tapi, kalau korang nak try-try survey, boleh call :

Najib : 016 4033646
HZK Curtain Gallery

Kedai dia area sebelah Mydin baru Bertam, Kepala Batas Pulau Pinang.

Area deretan kedai depan jalan besar, belakangnya IPPT USM.

Najib tu orang pakistan kot...tapi jangan risau..dia mudah berurusan... :)

Baca lebih lanjut : Our New Home Journey

2 comments:

Unknown said...

tu dah kira murah la tu...nnt bagi no tel..area mana ?

Anonymous said...

You're so cool! I do not believe I've truly read a single
thing like that before. So wonderful to find someone with some unique thoughts on this
subject. Seriously.. many thanks for starting this up. This website is one thing that is needed on the web, someone with some originality!