Majlis Khatam Al-Quran & Marhaban


Hai semua,

Hari ni aku agak berkelapangan sikit kerana Cik Pu kan takde kat rumah Rawang ni. So, bolehlah kita berjimba-jimba dalam blog CH ni..hehe. Ok, hari ni kita nak review dari mana dulu ye..? Hmm..apa kata kita review 1 by 1 dulu..? Baru teratur ye tak? Ok. Disebabkan kita nak bercerita dengan kadar yang teratur, aku bukak topik Majlis Khatam Al-Quran & Marhaban dululah ye.

Majlis Khatam Al-Quran & Marhaban ni hari Sabtu - 26 Nov, lepas Zohor dalam pukul 2.00 ptg gitu. Maknanya majlis ni sebelum Akad Nikah dijalankanlah. Khatam Al-Quran ni memang hajatnya datang drpd aku sendiri. Manakala Marhaban ni pulak Puan Emak yang nak sangat2. Mula-mula tu aku & Encik Ayah pun macam tak bersetuju sangat, tapi bila difikir-fikir balik, ok jugak kalau marhaban ni jalan sekali dengan Majlis Khatam Al-Quran. So, Exco tertinggi dah meluluskan, makanya marhaban pun ON. HAHAHA. Boleh pulak macam tu kan.

Masa nak Khatam Al-Quran tu, Allah sajalah yang tahu macam mana perasaan aku. Cuak, nak muntah, takut, tak lalu nak makan, semua ada. Tapi bila dah start baca surah lazim tu bergilir-gilir, Alhamdulillah semua perasaan tu beransur hilang. Ohh..ye. Masa majlis khatam Al-Quran ni bukan aku sorang je yang khatam, tapi kami bertiga. Aku, Puan Emak & Cik Ina kawan mengaji lama Puan Emak. Walaupun ada part2 yang macam kena tegur tu, aku relax jelah, sebab perasaan gabra tadi dah hilang.



Untuk Majlis Khatam Al-Quran ni aku dah siap-siap beli bunga telur kaler pink light2 50pcs. Tapi ingat ye kawan-kawan, korang tak perlulah beli sebanyak itu. Sebabnya? Oh, masa majlis khatam aku tu tak habis pun bunga telur 50pcs tu. Banyak lebihnya. Nasib baik aku tak tambah 100pcs ke kan..kalau tak, tak tahulah nak buat apa dengan bunga2 telur tu. Nak bagi orang, orang pun tak nak kot? (-_-')

Dan untuk majlis Khatam Al-Quran ni, aku recycle balik pakai baju & tudung tunang hari tu. Jimat dah, tak payah nak beli-beli baju lawa-lawa. Lagipun orang ramai mana pernah nampak aku pakai baju tunang tu lagi kan? Al-maklumlah, kami bertunang dulukan senyap-senyap dari kawan-kawan..NGEH NGEH NGEH. Dan yang pastinya less make-up. Aku just letak toner, krim muka, pelembab bibir, lipstik sikit, tu je. Eh, tu dikira make-up ke?


Lepas je habis surah lazim dibaca secara bergilir-gilir dengan mahraj & tajwid yang betul, aku terus naik bilik pengantin. Tak tunggu dah makcik-makcik ni bermarhaban ke apa. Nak bersiap-siap make-up untuk majlis selepasnya tu, Majlis Akad Nikah. Time ni berdebar-debar sangat. Tak tahu nak buat apa. Kehulu-kehilir tak tentu arah dibuatnya. Akak Make-Up Artist (MUA) pun tak datang lagi time ni...so, dup dap dup dap lah aku sorang-sorang.



To be continue..........


No comments: